Architectuurvisualisaties

Daan Rijsenbrij, maandag 13 oktober 2008

In mijn praktijk als digitale architect zie ik veel architectuurdocumenten die voor meer dan 80 procent uit teksten bestaan. Overigens zijn de 20 procent plaatjes vaak van die technisch getinte schema’s die een business manager of gebruiker niet zonder nadere verklaring kan begrijpen.

Ik leg wel eens de volgende situatie voor aan mijn klanten: ‘Stel je wilt een leuk huis laten ontwerpen. Je hebt een goed gesprek met een fysieke architect die een stijl heeft die jou aanspreekt. Na vier weken komt de architect terug met een document van 250 pagina’s tekst en wat cryptische schema’s over het vlechtwerk van het betonijzer, de benodigde stalen balken en een rioleringsschema. Accepteer je dat? Zeg je dan niet: laat mij beelden zien, waarmee ik mij kan voorstellen hoe het eruit gaat zien. Hoe zijn de verschillende functionaliteiten2 ten opzichte van elkaar gepositioneerd?. Hoe ziet mijn woonfunctionaliteit eruit? Wat is de relatie tussen mijn woonfunctionaliteit en de keukenfunctionaliteit? Hoe ziet de toegang van mijn huis eruit?’ Dat zijn toch allemaal normale vragen? De opdrachtgever wil zien hoe zijn verwachtingen door de fysieke architect zijn vormgegeven. Zou niet hetzelfde gelden voor de digitale wereld?

Ik zie veel managers handtekeningen zetten onder bouwopdrachten die ze niet begrijpen. Moeten ze niet meer doen! Het is de plicht van de architect en de bouwer dat zij zich uitdrukken op een manier die de opdrachtgever begrijpt.

Ik bemerk dat CIO’s en hoge business managers terecht een weerzin beginnen te krijgen tegen modellenfröbelaars. Dus niet van die achtdimensionale schema’s die - wellicht volledig correct - absoluut onbegrijpelijk zijn voor nuchtere business managers. Architecten: “stop daarmee!” Maak etalerende, inspirerende plaatjes. De klant weet vaak - wellicht nog onbewust - best wel wat hij wil. Hij kan dat alleen niet zo goed uitdrukken. Daarom heeft hij een regisseur nodig voor zijn beeldvormingsproces, die hem met een serie plaatjes helpt zijn denkbeelden te concretiseren. Overweeg naast de architectuurvisualisaties ook eens een serie artistieke cartoons om belangrijke kwesties uit te beelden. Het muntje moet vallen bij de klant, anders haakt hij af. Trouwens, geen enkele opdrachtgever wil worden overtuigd hoe slim jij als architect wel niet bent. Dat waanidee hebben alleen architecten met een te groot ego.

Op architectuurvisualisaties kan je sturen als business manager. Ze geven overzicht. In de architectuurvisualisatie kan je de impact van een deel van de architectuurprincipes laten zien en de overige architectuurprincipes plaatsen.

Architectuur is trouwens (nog) geen vanzelfsprekendheid in de directiekamer, dus neem iemand in het architectuurteam op die het kan verkopen. Verkopen doe je met plaatjes/beelden.

Waarom krijgt de fysieke architect wel de aandacht in de boardroom? Hij werkt aanschouwelijker. Hij maakt maquettes waar de opdrachtgever trots op kan zijn richting zijn vrienden en concurrenten. De opdracht aan digitale architecten is om ook zoiets te bewerkstelligen. Kortom, zet de knop resoluut om van ‘tell me’ naar ‘show me’! Lees eens een boek als ‘the back of the napkin’ van Dan Roam over visual thinking.

Voetnoten:

1 Gepubliceerd in de Automatisering Gids, 10 oktober 2008, nummer 41, pagina 16.

2 Het woord ‘functionaliteit’ klinkt in de fysieke wereld wat formeel, maar is in de digitale wereld heel gewoon.

Opmerking

Je moet lid zijn van Via Nova Architectura om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Via Nova Architectura

Sponsoren

Sessies

19-06: KNVI/PLDN sessie over semantische data integratie in de weg- en spoorinfrastructuur 

28-06: LAC summit meer...

15/16-11: Landelijk Architectuur Congres meer...

Advertenties

Je kunt hier adverteren

© 2018   Gemaakt door Stichting Digital Architecture.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden