SOA in het perspectief van Enterprise Architectuur

Jaap Schekkerman, dinsdag 16 januari 2007

Service Oriented Architecture staat volop in de belangstelling en veel IT leveranciers promoten hun SOA oplossingen via diverse kanalen. Wat hierbij belangrijk is, is om te onderkennen dat SOA geen technologie oplossing onder de IT motorkap is maar dat service orientatie een manier van inrichten en vormgeven van de organisatie is en derhalve een inrichtingsstijl van de Enterprise. Het organiseren van de business in termen van diensten en het doorvertalen van deze diensten naar herbruikbare software services is de ultieme uitdaging. Dat dit kennis van zowel de organisatie als IT vraagt spreekt daarbij voor zich, echter wat organisaties zich vaak onvoldoende realiseren is dat veel IT‘ers moeite hebben met het adopteren van het service paradigma en derhalve blijven steken in de voor hen bekende denkwijzen, waardoor oplossingen ontstaan die geen recht doen aan het services concept. Het hanteren van service orientatie als inrichtingstijl binnen de Enterprise Architectuur helpt om de samenhang tussen organisatie en IT te borgen. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om het service paradigma op alle niveaus te projecteren waardoor een geleidelijke transitie naar het services concept mogelijk wordt.

[PDF]

Opmerking

Je moet lid zijn van Via Nova Architectura om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Via Nova Architectura

Sponsoren

Sessies

19-06: KNVI/PLDN sessie over semantische data integratie in de weg- en spoorinfrastructuur 

28-06: LAC summit meer...

15/16-11: Landelijk Architectuur Congres meer...

Advertenties

Je kunt hier adverteren

© 2018   Gemaakt door Stichting Digital Architecture.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden