Architectuurprincipes moet je visualiseren, met name business architectuurprincipes

Wil je fundamentele strategische veranderingen succesvol doorvoeren in een organisatie, dan is het van groot belang om letterlijk in beeld te hebben welke systematieken en mechanismen in de business (met andere woorden de business architectuurprincipes) van de organisatie de dragende muren vormen die soms moeilijk te verplaatsen zijn.

Huidige business architectuurprincipes van de organisatie vormen de dragende muren bij strategische veranderingen in de organisatie. En dragende muren vormen altijd weerstand bij verandering.

Een voorbeeld van een bedrijfskundig concept dat we allemaal kennen is het concept van verkoper-gebaseerde verkoop. In dat businessconcept is er altijd wel een interne resource (verkoopmedewerker) die een rol speelt in het verkoopproces aan de klant (of het inkoopproces bij de klant). En die persoon, omdat het een mens is, beperkt altijd, hoe je het ook wendt of keert het maximum aantal mogelijke verkooptransacties per tijdseenheid. Stel nu dat er geen enkele verkoop in de hele organisatie tot stand kan komen zonder dat er een verkoopmedewerker bij betrokken is, dan is het niet alleen maar een business conceptprincipe, maar dan kan dat effectieve werkingmechanisme in de organisatie met recht een huidig geldend en effectief business architectuurprincipe worden genoemd.

Maar dan nu: stel dat de organisatie met een selfservice webshop aan de gang wil gaan: zeg maar geld en tijd uitsparen of winnen, door de tussenkomst van de verkoopmedewerkers echt altijd en overal uit te schakelen. Dat is ten opzichte van de huidige praktijk in de organisatie een gigantische verandering. Maar ook een prachtig vooruitzicht: geen beperkingen meer op het maximaal aantal verkooptransacties per tijdseenheid.

Maak principes visueel

Als je nu succesvol een dergelijke verandering wil doorvoeren naar selfservice waarbij de organisatie ook echt een veel hoger transactievolume realiseert en aan kan en dus echt rendement gaat zien van het nieuwe concept, dan is het uiterst slim om een overzicht, gevisualiseerd met posters, te hebben van de business architectuurprincipes. Bijvoorbeeld; wat houden de twee verschillende businessconcepten en businessconcept-principes visueel in en hoe werken ze? En wat is de impact van het toepassen van de nieuwe concepten op de organisatie: waar in welke producten, diensten, processen, contracten, afdelingen gaat het pijn doen? Zonder visualisaties, en alleen maar met tekstdocumenten, is het heel lastig om gecontroleerd en beheerst met succesgarantie binnen tijd en budget het nieuwe concept selfservice voor elkaar te krijgen.

Ongeacht branche of bedrijfsgrootte, managers in organisaties geven nog altijd aan dat het moeilijk is om veranderingen onder controle te krijgen en te houden. Het gaat daarbij om veel geld en een tijdige inzet van de benodigde resources. Het vraagstuk van vandaag is: Waarom zou een directeur nu wel of geen geld in bepaalde projecten moeten blijven pompen? En het gaat hierbij niet alleen om ict-projecten, maar ook om innovatieprojecten (zoals nieuwe medicijnen), beveiligingsprojecten (zoals cybercriminaliteit), of financieel-economische projecten (wel of niet banken nationaliseren door de overheid).

Ambities van ondernemingen

Projecten en met name veranderprojecten worden vaak gestart om de ambities van een onderneming te kunnen verwezenlijken. Wil de onderneming als dienstverlenend in de markt bekend staan, dan is ‘de Klant is Koning' een veel voorkomend geformuleerd business architectuurprincipe dat in menig jaarverslag te vinden is of bij de missie staat op de corporate website. Maar hoe zorg je ervoor nu als bestuurder of general manager dat je dit ook kan waarmaken naar de klanten?

Business architecten zijn de aangewezen personen binnen organisaties die als taak hebben om business architectuurprincipes zodanig te formuleren dat ze ook gaan werken voor de organisatie. Een te nemen stap hierbij is om businessconcept-principes (de wijze waarop bedrijfskundige concepten werken en resultaten produceren te visualiseren, zodat zichtbaar wordt wat de werkingsmechanismen zijn die in de organisatie ingericht dienen te worden om de principes ook te kunnen laten werken.

Maar wie zijn dan de echte business architecten in de organisatie die dit kunnen doen? Misschien wel de beleidsmakers en beslissers. Zij hebben immers het overzicht van het geheel en weten in grote lijnen hoe alle samenhangt en van elkaar afhankelijk is.

Weergaven: 164

Reactie van Mark Paauwe (Founder of Dragon1) op 20 Maart 2013 op 8.20

Opmerking

Je moet lid zijn van Via Nova Architectura om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Via Nova Architectura

Sponsoren

Advertenties

Je kunt hier adverteren

© 2019   Gemaakt door Stichting Digital Architecture.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden