Wat is tegenwoordig de waarde van zogenaamde “best practices”? Hoe waardevast zijn ze vandaag de dag eigenlijk nog?

We leven inmiddels in een wereld – a full blown information society – waarin van alles en nog wat continue in beweging is. Alles beïnvloedt zo zo’n beetje al het andere. Niets blijft nog lang hetzelfde. En we leven toch wel vrij algemeen met het gevoel dat ‘het’ steeds erger wordt. Ouderen raken erdoor in verwarring. Jongeren groeien er mee op en weten niet anders.

Je zou je daarom kunnen afvragen wat de waarde van best practices in zo’n wereld eigenlijk nog is? Hoe waardevast zijn ze eigenlijk nog? Wie ‘koopt’ er nog best practices als hun houdbaarheidsdatum zo snel verstrijkt?

Voor best practices kijken we per definitie naar het verleden. Wat daar (bij herhaling) goed ging, stolt mogelijk tot best practice en raakt als zodanig voorgesorteerd voor herhaalde toepassing in de toekomst. Een toekomst die alsmaar losser van haar verleden komt te staan… het verleden dat de best practice voortbracht.

Hmmm…, wat moeten we aan met onze best practices?
Is er een manier waarop we onze best practices nog wel duurzaam kunnen formuleren?
Of, en dat kan natuurlijk ook, zie ik het ‘allemaal’ ‘gewoon’ te somber in?

Weergaven: 107

Reactie van Danny Greefhorst op 1 December 2011 op 20.29

Ik herken veel van wat je zegt. Ik denk wat het extra moeilijk maakt is dat practices in het algemeen context-gebonden zijn. Het is afhankelijk van de context of een specifieke practice voldoende toegevoegde waarde heeft om hem toe te passen. Het lastige is echter dat we eigenlijk geen metrieken hebben om dit soort besluiten op te baseren. In de praktijk betekent dat veel practices worden toegepast omdat de practitioner het gevoel heeft dat het waardevol is. Daarmee is de kans echter heel reëel dat over het doel heen wordt geschoten en er sprake is van gold plating. Dit alles neemt niet weg dat veel organisaties kunnen verbeteren door practices van anderen over te nemen, omdat veelal de basale zaken nog niet op orde zijn. De term "best-practice" lijkt echter voor dit alles wel erg veel pretentieus. De term "common practice" reflecteert beter wat het is en schept ook wat minder verwachtingen.

Reactie van Jan van Til op 2 December 2011 op 9.07

Danny, je stelt "dat veel organisaties kunnen verbeteren door practices van anderen over te nemen, omdat veelal de basale zaken nog niet op orde zijn." Denk je daarbij aan een, zeg maar even, categorie/type/soort best practice? Sjaak Laan geeft, bijvoorbeeld, in een commentaar op Informatiekundig Bekeken aan dat "best practices [...] vooral [moeten] gaan over de niet zo veranderlijke zaken; zeg maar de infrastructuur."

Ik ben met je eens dat een practice waarvan de waarde door anderen wordt gezien en daarom wordt overgenomen evolueert tot common practice. Dat, inderdaad, "schept ook wat minder verwachtingen."  Mocht die evolutie via (enorme) populariteit 'uit de hand lopen' dan zou er een best practice kunnen ontstaan. Vraag blijft dan even: heeft Sjaak het bij het rechte eind? Is hij volledig?

Reactie van Danny Greefhorst op 2 December 2011 op 14.38

Beste Jan, ik denk dat best-practices inderdaad met name op de meer infrastructurele lagen relevant zijn omdat dit de meest generieke zaken betreft en daarmee eigenlijk in alle organisaties op een standaard manier ingericht kunnen worden. Maar zelfs op de infrastructurele laag blijft context relevant en zal het overmatig toepassen van best-practices in veel gevallen tot te hoge kosten leiden.

Reactie van Erik Vermeulen op 2 December 2011 op 21.33

Hoi Jan, Danny, deze discussie sluit naadloos aan op de group die ik onder deze naam heb geopend: http://vianovaarchitectura.nl/group/best-practice. Laten we eens kijken wat de community aan best practices weet te genereren en wat andere daar dan zoal van vinden.

Opmerking

Je moet lid zijn van Via Nova Architectura om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Via Nova Architectura

Sponsoren

Advertenties

Je kunt hier adverteren

© 2019   Gemaakt door Stichting Digital Architecture.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden