De zelfrijdende auto begint een steeds gewoner concept te worden, waar we aan gewend raken door de concrete projecten die Google, Apple en diverse autofabrikanten momenteel uitvoeren. Blijkbaar zijn we in staat om apparaten zelfstandige beslissingen te laten nemen in wat we over het algemeen als "ingewikkelde" situaties inschatten. Dat is nogal een revolutie, die we ongemerkt met zijn allen beleven.

Want ingewikkelde situaties, die vermijden we in de administratieve automatisering liever, die laten we over aan menselijke beoordelingen en handelingen. Vooral de eenvoudige taken laten we, in elk geval in de administratieve organisatie, aan de machine over: optellen, aftrekken, administreren. Maar beoordelen of iemand in aanmerking komt voor een lening, recht heeft op een uitkering, of een vergunning krijgt, dat zijn beslissingen die we intuitief liever aan de expert overlaten. Partiële automatisering van deze expert-taken, echter, leidt tot klachten van diezelfde professionals, namelijk dat de handelingsruimte onder druk komt te staan (zie bijvoorbeeld het WRR rapport over de i-overheid).

Maar wat tekent zich nu af? Als de auto zelf kan rijden, dan moet de overheid dat ook kunnen. Als je nu de beoordelingstaak in zijn geheel automatiseert, dan is er ook geen probleem meer met de handelingsruimte van de professional. Het moet immers voorstelbaar zijn dat de burger (als de "inzittende"  van de overheid) vanzelf bediend wordt zonder dat daar een "chauffeur" (lees ambtenaar) bij te pas hoeft te komen.

Lees hier verder...

Weergaven: 92

Opmerking

Je moet lid zijn van Via Nova Architectura om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Via Nova Architectura

Sponsoren

Advertenties

Je kunt hier adverteren

© 2019   Gemaakt door Stichting Digital Architecture.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden