De zelfrijdende architect. Werkelijkheid of utopie?

De zelfrijdende auto: wie had dat twintig jaar geleden gedacht? Een auto die geheel zelfstandig zijn weg vindt en als het goed is geen ongelukken maakt. Ideaal, want hij heeft alleen energie nodig en verder kan hij zonder slaap, zonder mokken en vooral zonder inschattingsfouten ons brengen waar we willen. Jammer alleen van die sportieve auto's, die nou juist gemaakt zijn om zelf in te rijden en ervan te genieten. Vandaar dat Porsche niet geïnteresseerd is in de zelfrijdende auto.

Idealen inspireren. Gerealiseerde idealen nog meer. Stel je voor, een zelfrijdende architect. Die zelfstandig zijn weg vindt, geen ongelukken maakt en zonder inschattingsfouten ons brengt waar we zijn willen. Heeft alleen wat energie nodig, geeft architectuur-adviezen zonder slaap, zonder mokken en zonder inschattingsfouten. 

Lijkt je dat wat?

Of vind je dat jammer van die sportieve opdrachten, die nou juist bedoeld zijn om zelf te doen en ervan te genieten?

De vraag is natuurlijk ook hoe dat zou werken. Uiteraard hebben we alle mogelijkheden van artificiële intelligentie, big data en slimme algoritmes. Maar hoe ziet dat eruit?

Stel, we hebben een volledig geautomatiseerde architect. Die zit dan niet achter zijn bureau, maar die zit, onzichtbaar, achter het scherm dat de opdrachtgever voor zich heeft. 

De opdrachtgever heeft een vraag. Een vraag die hij normaal stelt aan de architect. Hij zegt bijvoorbeeld

"ik wil graag weten hoe onze processen samenhangen met onze producten. Kun jij dat voor me in kaart brengen?"

En prompt komt de zelfrijdende architect met een visueel vormgegeven overzicht in Archimate. Aangenomen dat voldoende informatie beschikbaar is, en dat de regels voor een goede visuele presentatie in Archimate bekend zijn, is het heel waarschijnlijk dat dit volautomatisch tot stand kan komen. Een taak voor een junior-architect.

De opdrachtgever kan ook vragen:

"Ik wil een nieuw product introduceren, kun jij kijken bij welke processen ik dat product het beste kan onderbrengen. Misschien moeten er wel processen worden gewijzigd, of zijn er geheel nieuwe processen nodig. Kun jij dat uitzoeken?" 

Dit wordt wat lastiger. Hier heb je toch wel een ervaren architect voor nodig. Iemand die niet alleen zaken in kaart kan brengen, maar ook voorstellen kan doen, afwegingen kan maken, en een advies kan uitbrengen. Aangenomen dat voldoende informatie beschikbaar is over bestaande processen en producten, ook over het nieuwe product en de procesvereisten daarvan, moet deze zelfrijdende architect toch een heel eind kunnen komen. Dat veronderstelt echter wel dat de zelfrijdende architect beschikt over het vermogen om criteria (regels) te ontwikkelen (of op te vragen) waarmee hij kan bepalen of een product al dan niet in een bestaand proces past, en of een nieuw proces nodig is. Ook moet hij kennis hebben waarmee hij kan aangeven hoe een proces gewijzigd kan worden. Een taak voor een medior architect.

Maar nu zegt de opdrachtgever tegen zijn welwillende en nooit aflatende zelfrijdende architect:

"Luister. We moeten met de tijd mee. De klanten vragen steeds meer dienstverlening van ons. We zullen steeds vaker en steeds sneller apps moeten ontwikkelen die onze klanten aantrekkelijk vinden. Aangenomen dat we dat gaan doen, is ons applicatie-landschap daar wel voldoende voor ingericht? Wat zouden we moeten doen aan ons applicatie-landschap om snel nieuwe apps op de markt te kunnen brengen, met alle eventuele implicaties van zo'n app?"

Oei. Als ik een slimme zelfrijdende architect zou zijn, zou ik de opdrachtgever het advies geven om een senior architect in te huren. Want hier is niet alleen informatie en redeneervermogen voor nodig, hier is ook een dialoog met de opdrachtgever voor nodig om meer informatie te krijgen, en hier spelen nog onbekende factoren die eerst ontdekt moeten worden, gebaseerd op literatuur en productonderzoek. Wat het vooral lastig maakt, is dat niet meteen duidelijk is welke vragen beantwoord moeten worden; die vragen moeten tijdens het onderzoek worden ontdekt, met telkens weer terugkoppeling naar de opdrachtgever om te verifiëren of dat leidt tot het gewenste antwoord. Iets voor een senior architect. Leuk om uit te zoeken, jammer om dat over te laten aan een machine. Vooralsnog een brug te ver voor volledige automatisering?

Of is dit toch mogelijk in een zelfrijdende vorm, en denken we over twintig jaar: gek dat we dat voor onmogelijk hielden.

Weergaven: 312

Opmerking

Je moet lid zijn van Via Nova Architectura om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Via Nova Architectura

Sponsoren

Advertenties

Je kunt hier adverteren

© 2019   Gemaakt door Stichting Digital Architecture.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden