Proces & Document 2010, nr. 4

In 2005 schreef Cap Gemini een rapport met de titel Het midoffice bestaat niet. Kort daarop verscheen een rapport van Egem waaruit bleek dat het midoffice wel bestond. Recent verscheen een leuke blog van Marcel Hoogwout met de titel Het einde van de midoffice? Hij heeft hiervoor vier argumenten:

De techniek is onvolgroeid en duur. Deels mee eens. Met name het dunne midoffice met webintake en backoffice-stekkers blijkt moeilijker te implementeren en duurder dan voorzien. Dan komt vooral door die stekkers en de afhankelijkheid van meerdere leveranciers. Ook zijn er nog weinig standaarden of veel versies (bijvoorbeeld bij Stuf). Aan de andere kant is juist voor de aansluiting op overheidsbrede ketens (denk aan basisregistraties, Suwi en Wabo) een midoffice een goede zaak.

Het voordeel van het zakenoverzicht in een zaaksysteem is beperkt. Niet mee eens. Een klantcontactsysteem (KCS) wordt rijker als de achterliggende processen in een dik midoffice ofwel in een zaaksysteem plaatsvinden. Daarbij is het belangrijk om status en dossiers via het KCS te ontsluiten, ook als het behandelproces extern of in een backoffice gebeurt. Digitale documenten (geen papier!) zijn een belangrijke reden om een zaaksysteem in te zetten.

Het takenpakket van de gemeente verschuift naar extern, met desinvesteringen als gevolg. Deels mee eens. Enerzijds blijven bij Wabo/OLO, Suwi, WMO en Shared Service Centra gemeenten het loket voor de burger. Sommige behandelprocessen komen dan in een backoffice of externe applicatie in plaats van in het zaaksysteem. Maar ook daar past het KCS inclusief status en digitale dossiers van het zaaksysteem juist prima bij. Zie ook Antwoord©. En een zaaksysteem met KCS heb je al voor 1 à 2 euro per inwoner.

Er zijn aantrekkelijke, landelijke initiatieven. Helemaal mee eens. Het is van de gekke dat gemeenten met 10.000 inwoners zich druk moeten maken over servers, stekkers en midoffices. Dat kan allemaal veel beter naar de cloud. Maar ook daar (zie Dimpact, Govunited) blijft het midoffice en/of het zaaksysteem een belangrijke rol spelen. Datzelfde geldt voor OLO en DKD.

Kortom, vrij naar Mark Twain zeg ik: de geruchten over de dood van het midoffice zijn sterk overdreven!

Weergaven: 151

Opmerking

Je moet lid zijn van Via Nova Architectura om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Via Nova Architectura

Sponsoren

Advertenties

Je kunt hier adverteren

© 2019   Gemaakt door Stichting Digital Architecture.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden