Mijn probleem met Google gaat dieper dan privacy alleen

De afgelopen tijd heeft Google veel stof doen opwaaien door de aankondiging van haar nieuwe gebruiksvoorwaarden. Daarmee claimt zij het beste met ons voor te hebben. Vanuit Nederlands perspectief waag ik dat te betwijfelen. Al is het maar omdat Google niet eens aan het doelbindingsprincipe uit onze privacywetgeving voldoet. Denk ik… Maar ik ben geen expert. Ik hoop dat juristen van de Nederlandse overheid of de Europese Unie zich daar eens over buigen. 

En eigenlijk wil ik het helemaal niet over privacy hebben. Want dat lijkt toch steeds meer iets uit de vorige eeuw. Of ik het wel of niet wil, ik lek data aan alle kanten. Ja, ik kan geen Google sites gebruiken, maar dan wordt ik toch een soort parvenu. En dan nog, al wil ik het niet gebruiken, dan zorgt mijn werkgever er wel voor dat ik het gebruik. Mijn hoop is dat ik door die verschillende identiteiten (één van mijn werkgever, één van mijn klant, één privé en dan ook nog regelmatig uitloggen) Google in ieder geval niet de lol gun van een compleet profiel. Ik zou ook geen mobiele telefoon kunnen gebruiken, maar daar kan ik nauwelijks meer zonder. Ik zou ook online niets meer kunnen kopen. Er schijnen mensen te zijn die dat doen. Voor mij is dat onbestaanbaar.

Maar zoals ik al zei, ik wil het niet over privacy hebben. Volgens mij gaat er iets nog fundamentelers mis. En dat is het idee dat „profiling” goed is. Het idee dat ik vooral informatie en webpagina’s te zien krijg die al bij mijn opgebouwde profiel passen, is in mijn ogen pure waanzin. Het lijkt op kijken met oogkleppen op, waarbij de oogkleppen ook steeds nauwer worden afgesteld. Uiteindelijk wordt het een gevalletje extreme tunnelvisie. Zitten we daar op te wachten? Nou, ik niet. Ik hou wel van een mooi ongeluk, een beetje serendipity.

Zo’n vaart zal het niet lopen, zie ik je denken. O, nee? Vergelijk het maar eens met een krant. Wie de Telegraaf leest, ziet een heel ander beeld van Nederland dan een lezer van de Volkskrant. Niet beter of slechter, maar wel anders. Vervolgens zullen die mensen elkaar minder gaan begrijpen. Want ze delen niet langer hetzelfde wereldbeeld. En wat anders is, is tevens ook bedreigender. Gelukkig kun je zo nu en dan een andere krant lezen. Bij de kapper bijvoorbeeld. Of je zapt op tv eens van de commerciële naar de publieke omroepen, en weer terug. 

Zo niet op het door Google bedachte internet: je zoekresultaten en je YouTube filmpjes duwen je steeds meer je eigen kleine wereldje in. Sterken je ieder dag in je, deels onbewust, zelf opgebouwde wereldbeeld. Binnenkort begrijpen we elkaar niet meer. Ik ben er al een tijdje bang voor. En mijn zoekresultaten bevestigen mij daarin...

Weergaven: 177

Reactie van Jan van Til op 14 Februari 2012 op 16.35

Een deel van jouw wereld laat je aan Google zien... vertrouw je aan Google toe... en en passant geef je onbewust nog extra informatie gratis prijs over jouw being there in the world (tijd en ruimte). Daarna ben je domweg overgeleverd aan het wereldbeeld van (de ontwerpers van) Google. Volgens dat wereldbeeld stelt Google op basis van al jouw in tijd en ruimte gegeven input plus de door Google zelf eerder aan jou gegeven antwoorden voortdurend jouw (blik op de) wereld bij.

Wat is eigenlijk het wereldbeeld van (de ontwerpers van) Google?

Ik denk dat ik binnenkort "The Matrix" nog maar eens ga bekijken. Reuze actueel.

Reactie van Joost Lommers op 14 Februari 2012 op 16.40

Inderdaad. Begin jaren '90 had je een prachtig filmpje van over het verzamelen van gegevens over medewerkers, binnen bedrijven. Over een man die voor zijn collega's kroketten kocht in het bedrijfsrestaurant, omdat hij jarig was. En die 's middags een zieke collega naar de dokter brengt. Waarop in een gesprek met zijn P&O functionaris aan de orde komt dat hij wel erg ongezond eet en dat relaties met collega's niet op prijs gesteld worden.

Het gaat er niet om waarom of hoe de gegevens ontstaan, het enge zit 'm in hoe ze geïnterpreteerd worden...

Opmerking

Je moet lid zijn van Via Nova Architectura om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Via Nova Architectura

Sponsoren

Advertenties

Je kunt hier adverteren

© 2019   Gemaakt door Stichting Digital Architecture.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden