Proces & Document 2007, nr. 3

Als het over architectuur gaat begint iedereen over SOA. Jawel, die beruchte Service Oriented Architecture. Ook als de hele klantomgeving een grote monoliet is zoals SAP ERP zal en moet er weer een servicebusje onder. En natuurlijk overal stekkers op basis van open standaarden. Bij NORA struikel je over de bijbehorende geloofsbrieven. Andere geluiden worden niet op prijs gesteld. De nieuwe religie dus. Ik zal er maar meteen voor uit komen: ik erger me vaak aan al die SOA-busjes. Met name het gemak waarmee leveranciers alles onder het SOA-tapijt vegen. Natuurlijk, geachte klant, zijn wij 100% open en volledig ingericht op servicebussen en open standaarden. Eerlijk gezegd: ik geloof er vaak niks van. Er zijn helaas een boel klanten die dat wel geloven. En al die busjes en open standaarden in hun programma van eisen opnemen. Waarna in negen van de tien gevallen slechts een beetje tussen die grote logge applicaties met wat opgepoetste XML-records wordt geschoven. Wat we vroeger eenvoudig met SQL deden en vaak nog veel sneller. Tjonge, wat een indrukwekkende SOA!

Waar het mijns inziens echt om gaat bij SOA zijn transacties tussen machines. Wij hebben in onze labs verschillende pogingen gezien om echte transacties op basis van webservices tussen applicaties uit te wisselen. Gaat meestal fout, zeker als er verschillende softwareleveranciers bij betrokken zijn. Webservices kennen velen standaarden. Sommige zijn regelrechte concurrenten. OASIS is er groot mee geworden en ondersteunt (wat heet) zelfs meerdere tegenstrijdige standaarden (kijk eens naar ebMS). De eenvoudigste webservices standaard is SOAP, dat gaat nog wel, maar dat is alleen de envelop om een XMLbericht. Dat kan zelfs KPN al een paar jaar bezorgen. Daarboven wordt het moeilijker.

De volgende laag is WSDL: de definitie van het koppelvlak. De daarbij behorende meest gangbare 'open standaard' WSDL versie 1.1 is zo lek ('open') als een mandje. Verschillende leveranciers implementeren dat verschillend. Je hebt dan weer een andere standaard nodig om uit de ruzies te komen.

Wie spreekt al die leveranciers toch eens tegen? Wie durft gewoon te zeggen: hoepel op met je zogenaamde open standaarden en servicebusjes? Ik niet, want klanten willen het allemaal van hun leveranciers. En wat de klant wil, dat leveren ze (dus niet).

Weergaven: 66

Opmerking

Je moet lid zijn van Via Nova Architectura om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Via Nova Architectura

Sponsoren

Advertenties

Je kunt hier adverteren

© 2019   Gemaakt door Stichting Digital Architecture.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden