Op 4 april 2013 is er een NAF Insight georganiseerd over architectuurprincipes waarin ervaringen zijn uitgewisseld over de toepassing. Er is een enquête uitgezet en de tussenresultaten van de enquête zijn besproken. Vervolgens zijn een aantal vragen in deelgroepen en daarna plenair besproken. Aan het eind van de sessie is er nog gekeken naar vragen voor vervolgonderzoek.

In de volgende paragrafen staat de letterlijke output van de deelgroepen zoals deze op de flip-overs is verschenen. De enquête staat in ieder geval nog tot eind april open zodat anderen daarin nog kunnen participeren. Je kunt de enquête vinden op: http://www.enquetexl.nl/index.php/survey/index/sid/768433/lang/en

Download tussenresultaten van de enquête

Download presentatie

Vraag 1: Hoe vind je de principes die er echt toe doen?

Met stakeholders praten

  • Wat vinden ze belangrijk?
  • Waarop willen ze beslissen?

Voor wie belangrijk?

  • Directie
  • Business units (zelfstandig of geïntegreerd)

Top-down: richting “magneet”

  • Missie/visie/identiteit
  • Marktvraag: klanten, producten

Bottom-up:

  • Aan de hand van issues/kansen
  • in passen in top-down principes?

Relevantie-criterium:

  • Consistentie
  • Voorkomen van suboptimalisatie

Bieden bandbreedte bij transformatie van nu naar magneet

 

Vraag 2: Hoe kun je principes het best communiceren?

Onderscheid maken in doelgroepen tussen:

  • Business versus informatie versus technolgie
  • Strategisch versus tactisch versus operationeel

Communicatiedoel:

  • Acceptatie
  • Gebruiken
  • Begrijpen
  • Consequenties

Instrumenten:

  • Beelden/platen/visualisaties
  • Boekje/App
  • Business case
  • Project Start Architectuur
  • Visiedocument

Vraag 3: Hoe kun je de impact van architectuurprincipes meten?

  • “waivers” vastleggen bedrijfsbreed
  • Organisaties vergelijken
  • Meetbaarheid meedocumenteren bij principe
  • aantal veranderingen van/verwijzingen naar principe
  • Is er een eigenaar die de implementatie van het principe bewaakt?
  • In de organisatie neergedaald (sentimentanalyse, tag cloud)
  • Meten satisfactie klant
  • Principe beschrijft hoe “added value” bereikt wordt voor business owners

Vraag 4: Hoe om te gaan met eigenaarschap?

  • Eigenaar heeft duidelijk belang, is verantwoordelijk
  • Strijdige principes -> zelfde eigenaar of juist niet?
  • Eigenaren van principes vertegenwoordigen de stuurgroep van de programma’s/projecten die ze gebruiken
  • Eigenaar organiseert het toezicht op compliancy aan diens principes
  • Eigenaarschap vergt sturen, niet alleen vaststellen -> aanvaarden van de consequenties

Vraag 5: Hoe zorg je dat principes gebruikt worden?

  • Eerst gebruikers en vormen van gebruik helder maken
    • Bestuurders (PPM)
    • Stuurgroep
    • Project/ontwerper
  • Gebruikers vooraf betrekken
  • Maak ze zo dat ze zichzelf verkopen
  • Marketing en communicatie inzetten
  • Zorg dat ze bekend zijn en begrepen worden
  • Zorg voor ondersteuning en transparantie/toets
  • Checklist in templates

Vragen voor vervolgonderzoek

  • Eigenaarschap, maturity, besturingsvraagstuk
  • Niveau’s van principes, link aan essentie/strategie/er toe doen, traceerbaarheid
  • Agility versus principes
  • Literatuuronderzoek naar beleidsvorming en uitvoering
  • Veranderkundige processen
  • Stakeholder engagement
  • Verschil tussen verplichte en optionele principes (standards versus guidelines?)
  • Verschil tussen zingeving en vormgevingsprincipes

Weergaven: 380

Reactie van Danny Greefhorst op 17 April 2013 op 19.30

Een verder uitgewerkt verslag van dit evenement is inmiddels ook beschikbaar op: http://www.computable.nl/artikel/expertverslag/architectuur/4703770...

Danny

Opmerking

Je moet lid zijn van Via Nova Architectura om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Via Nova Architectura

Sponsoren

Advertenties

Je kunt hier adverteren

© 2019   Gemaakt door Stichting Digital Architecture.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden